sunnuntai, 18 heinäkuu 2021 17:11

Yhdistyksen loppukevään ja kesän kuulumiset – Malkus-leiri tulee taas!

Tiedote 3 / 2021

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 22.5.2021 Tampereella yhdistyksen toimistolla. Myös etäosallistuminen Zoom-etäyhteysohjelmalla oli mahdollista. Kokouksessa hyväksyttiin yhdistyksen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2020 sekä päätettiin vastuuvapauden myöntämisestä vuoden 2020 tilivelvollisille.

Syksyn perinteinen Malkus-leiri pidetään 10.-12.9.2021 Kangasalla Ilkon kurssikeskuksessa. Leiri on järjestetty Ilkossa aiemmin vuosina 1996 ja 2002. Vuodesta 2005 alkaen leiripaikkana ollut Rantalahden leirikeskus Janakkalassa on tänä vuonna remontissa, mikä on välitön syy leiripaikan vaihtoon. Leirin teemana on tällä kertaa ”Voimauttava valokuvaus”, ja teeman käsittelyä ohjaa Merja Repo. Tarkempaa tietoa leirin sisällöstä löytyy leiriohjelmasta. Leirille on ilmoittauduttava etukäteen 22.8.2021 mennessä web-lomakkeen kautta. Lisätietoa leiristä voi kysyä osoitteesta Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Yhdistyksen kolmivuotinen (2018-2020) Taakasta voimavaraksi -hanke on päättynyt. Hanke jatkui toukokuun 2021 loppuun, ja sen tuottamat materiaalit (mm. verkkokyselyt, opas seurakunnan sateenkaariyhteyshenkilötoiminnan käynnistämiseen ja opas seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvalle musliminuorelle) ovat edelleen saatavilla verkossa. Vuodelle 2021 yhdistys ei saanut Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta (STEA) hakemaansa rahoitusta uudelle vastaavalle hankkeelle, mutta on hakenut uudelleen rahoitusta vuodelle 2022 (STEA:n ehdotus avustettavista hankkeista julkaistaan joulukuussa 2021, eli sen jälkeen on selkeämpi kuva tulevan vuoden toiminnasta).

Suomen evankelisluterilainen kirkko on toukokuussa 2021 julkaissut oppaan ”Sateenkaarinuorten hyvinvointi seurakunnissa”, jonka on laatinut Kirkkohallituksen ja Sateenkaariyhdistys Malkuksen Taakasta voimavaraksi -hankkeen kokoama työryhmä. Se pohjautuu yhdysvaltalaisen psykiatriyhdistyksen vastaavaan julkaisuun, jota on täydennetty suomalaisella tutkimustiedolla sekä tiedolla apua tarjoavista suomalaisista järjestöistä ja tahoista. Julkaisu pyrkii lisäämään sateenkaarinuorten hyvinvointia sekä luterilaisissa seurakunnissa että muissakin uskonyhteisöissä. Julkaisun myötä kirkko ottaa historiallisesti edelläkävijän roolin sateenkaari-ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä. Julkaisun taustasta kerrotaan lisää muun muassa artikkelissa ” Jokaisella on oikeus turvalliseen hengellisyyteen - kirkon tuore julkaisu tukee sateenkaarinuorten hyvinvointia”.

Yhdistys ylläpitää verkkosivuillaan tapahtumakalenteria, jossa pyritään tiedottamaan kattavasti hengellisen sateenkaariyhteisön tapahtumista ja muista aihepiiriin liittyvistä tapahtumista eri puolilla maata. Mukana on runsaasti myös verkossa tapahtuvaa toimintaa, johon on mahdollista osallistua asuinpaikasta riippumatta. Kalenteriin lisätään tapahtumia sitä mukaa kuin ne tulevat kalenterin ylläpitäjien tietoon. Koronaviruspandemiaan liittyvien poikkeusolojen edelleen jatkuessa osa tavanomaisesta toiminnasta on peruttu tai siirretty myöhempään ajankohtaan. Myös kalenteriin merkittyjen tapahtumien tiedot voivat muuttua lyhyelläkin varoitusajalla, joten ne kannattaa tarkistaa ennen tapahtumaan osallistumista mahdollisuuksien mukaan suoraan tapahtumanjärjestäjältä (esim. kalenteritapahtumassa olevan linkin kautta). Jos kalenterista puuttuu jokin tapahtuma, joka haluttaisiin sinne lisätä, tapahtuman voi ehdottaa lisättäväksi laittamalla sähköpostia osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Sateenkaariyhdistys Malkuksen osoitteita verkossa: